Marc van den Bulk is sinds juni 2023 projectleider bij vandersnoek. Een functie die hij aantrof op Instagram, nét toen hij bij zijn vorige werkgever uitgegroeid was. Inmiddels heeft hij helemaal zijn draai gevonden en geniet hij van de vrijheid en de afwisseling die zijn werk hem brengt. We lopen een dagje mee.
7.00 uur
“Mijn werkdag begint met een projectbezoek in Delft. Daar zijn we voor woningcorporatie Stedelink druk bezig met de renovatie van 64 woningen op de Krakeelpolderweg. Een flink project. We doen het schilderwerk. Al het betonwerk wordt gereinigd en waar nodig hersteld. We vervangen de hemelwaterafvoer, de buitenverlichting, een hoop deuren en het kitwerk. Vandaag start een nieuwe ketenpartner met de armaturen. Daar ben ik bij, om nog wat instructies ter plaatse te geven en te kijken of alles goed gaat. Ik maak meteen van de gelegenheid gebruik om een controlerondje te doen op de kwaliteit en de voortgang van andere onderdelen. We zitten keurig op schema.”
9.30 uur
“Ik ga ook nog even langs bij een tweede project in Delft dat ik onder mijn hoede heb, op de Paardenmarkt. Hier zijn onze jongens nu het laatste werk aan het afronden. Er is bovendien een meerwerkaanvraag binnengekomen waar ik naar wil kijken. Dit gaat om schilderwerk van een paar zijgevels die niet in de oorspronkelijke opdracht zaten. De uitdaging zit in de bereikbaarheid: het zijn twee panden die dicht bij elkaar zijn gebouwd, er zit veertig centimeter tussen. Het is dus de vraag of we daar bij kunnen komen.”
10.00 uur
“Met mijn postuur kan ik nog tussen de muren door lopen. We hebben ook twee collega’s met een dronecertificaat die eventueel luchtfoto’s kunnen maken. Dan hoef je niet allerlei halsbrekende toeren uit te halen om het werk te kunnen bekijken. Maar in dit geval is dat niet nodig. Ik denk dat we er met een creatieve oplossing en een meedenkende steigerbouwer uit moeten komen.”
11.00 uur
“Ik ben naar kantoor in Alphen aan den Rijn gereden om wat mails en administratie af te handelen. Dat doe ik ook vaak als ik op pad ben, met de iPad. Maar vandaag heb ik toch al een financieel overleg staan met de directie over lopende projecten. Dus dat kan ik nu mooi combineren. Hoeveel vergaderingen ik heb, hangt er een beetje van af in welke fase de projecten zitten. Maar elke 2 weken zit ik wel om de tafel met alle projectleiders en werkvoorbereiders om de planningen van de projecten door te spreken. En morgen heb ik bijvoorbeeld een overleg met een woningbouwvereniging.”
13.00 uur
“Na de lunch en het overleg vertrek ik naar Den Haag voor mijn laatste locatiebezoek van vandaag. Ik leid op het moment vier projecten die ik gemiddeld zo’n drie keer per week bezoek. In het begin en aan het einde iets vaker, daartussen kan ik het meer loslaten. Mijn taak is toezien op de kwaliteit; de dagelijkse beslommeringen liggen bij de uitvoerder of de teamleider die op het werk aanwezig is.”
13.30 uur
“Ik ben er: bij een studentencomplex van Staedion in Den Haag. We zijn hier net deze week gestart met een grote klus. Waarbij we ook ín de woningen komen, eerst bij het vervangen van de deuren, en volgend jaar bij de renovatie van de keukens. De werkvoorbereider doet de communicatie met de bewoners, in overleg met mij. Vanmiddag gaat de teamleider met de schilder voorbereidingen treffen voor de steiger die we bij de buren moeten opbouwen. Ik doe de afstemming met omwonenden. Ook over de werkplaats. Die bouwen we altijd graag op de bouwplaats op, maar dat is hier lastig. Daarom hebben een binnenplaats gehuurd van een naastgelegen ondernemer.”
15.00 uur
“Ik kijk terug op – weer – een mooie werkdag. Wat ik mooi vind, is de combinatie van vrijheid en verantwoordelijk die ik in deze baan heb. En het werk zelf: planmatig onderhoud en het verbeteren en verduurzamen. Ruwe nieuwbouw ligt mij minder. Het geeft mij juist een kick om het bestaande, wat eigenlijk is afgeschreven, toch weer mooi maken en te zorgen dat het nog jaren mee kan. Met bewoners die weer tevreden zijn. Wat wil je nog meer?”